Tuesday, December 1, 2009

SEBELUM MATA TERLENA

0
Hidup sebagai pelajar, memang meletihkan. Kerja-kerja yang tidak sudah-sudah datang, latihan dan juga tugasan, suatu beban yang sudah semstinya terpaksa diharungi oleh semua insan bergelar pelajar. Namun apakan daya, sudah menjadi tanggungjawab yang merupakan suatu amanah, tidak dapat lari darinya.

            Jarum jam sudah pun menunjukkan 11.50. Malam ni, aku akan tidur awal dari malam-malam sebelum ini. Aku letih, hampir seminggu tidurku tidak mencukupi. Gara-gara tugasan yang perlu dihantar, aku terpaksa bersengkang mata. Aku mula mengemaskan barang-barang di mejaku. Segala kertas-kertas yang aku tidak perlukan, aku buang. Buku-buku aku, disusun dengan rapi. Nasib baik, meja aku ini tidaklah semak sebagaimana malam-malam sebelum ini. Hanya lima minit aku perlukan untuk kemaskan mejaku.

            Sesudah itu, aku melangkah ke dalam kamarku, mengemaskan semula katilku yang bersepah. Maklumlah, pelajar. Tidak mempunyai masa untuk menikirkan tentang kekemasan katil. Sentiasa sibuk. Baju-baju aku, aku simpan semula di dalam almari lalu mengibas-ngibas katilku. Selesai mengemas. Aku menukarkan pakaianku, lalu jasad yang telah lemah ini aku baringkan. Aku bersedia untuk melelapkan mataku.

            "...bagi mereka yang masih lagi memandu di jalan raya, berhati-hatilah. Ingatlah, kematian tidak kita ketahui. Jangan sampai kemalangan menimpa diri. Insyaallah, anda semua selamat sampai ke destinasi yang ditju. Kepada mreka yang sedang cuba untuk melelapkan mata, kami dendangkan lagu ini khas buat anda. Dengarlah Sebelum Terlena dari Hijjaz...", pengacara IKIM.fm berpesan kepada mereka yang masih lagi memandu lewat malam begini dan menghiburkan mereka. Dengan frekuensi 89.0, IKIM masih lagi bersiaran mengingatkan insan-insan di bumi Malaysia ini, mengelakkan mereka dari lupa kepada ALLAH. Siaran inilah yang selama ini sering menghiburkan aku tanpa membuatkan aku alpa kepada Pencipta Alam. Memang menjadi kegermaran aku untuk mendengar siaran ini tatkala aku keletihan.

            "Sebelum mata terlena, dibuaian malam gelita, tafakur ku di pembaringan...", bait-bait lagu itu sudah mula kedengaran. Aku terus memasang telinga untuk mendengar lagu ini. Liriknya aku hayati.

            "Mengenangkan nasib diri,"
            "Yang kerdil lemah dan bersalut dosa,"
            "Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti,"
            "Membawa dosa yang menggunung tinggi.."

            Bait demi bait lagu ini menyentuh jiwaku. Benar apa yang dikatakannya. Siapalah aku ini untuk terlepas dari dosa yang tidak aku ketahui berapa banyaknya. Hidup aku sebagai pelajar, dipenuhi liku-liku yang sukar, yang mampu mengalpakan aku, melekakan aku dari mengingati ILLAHI. Kerja-kerja dan tugasan yang diberi, kadangkala membuatkan aku lemah. Namun, aku tetap kuatkan semangatku untuk teruskan perjalanan hidupku.

            Sudah menjadi lumrah, manusia ini berubah mengingat peredaran zaman yang diacu oleh mereka yang tidak beriman kepada ALLAH, kufur dari mentaati perintah-NYA. Muzik-muzik yang disiarkan di tetuang udara sering kali melekakan kita. Dari mengingati ALLAH, semua itu membuatkan insan-insan lemah mengingati kekasih mereka, insan yang mereka cintai, yang bagi mereka cinta itu kekal selamanya. Kekasih hati mereka itu, lebih mereka agungkan, dipuja-puja dan dipuji-puji kecantikan mereka. Sedangkan kecantikan itu tidak kekal lama.

            Inilah sebenarnya yang telah membuatkan generasi kini leka dan alpa, termasuklah diriku ini. Seiring dengan peredaran zaman yang kian jahil ini, fesyen menjadi ikutan. Tidak mengapa jika fesyen itu seiring dengan syariat yang telah RABBUL IZZATI tetapkan, tetapi bukanlah itu yang terjadi. Sebaliknya, fesyen yang dibawa oleh mereka yang kafir itulah yang menjadi ikutan generasi kini. Agama hanya sekadar di bibir dan pengenalan tetapi tidak pada hati dan perbuatannya. Pakaian yang mendedahkan aurat menjadi kegilaan. Biarlah berhabis ratusan ringgit asalkan pakaian itu merupakan fesyen yang terbaru. Telah DIA gariskan tatacara berpakaian, namun nafsu mengatasi segalanya. Bisikan syaitan merajai hati mereka. Akhirnya iman dan taqwa diketepikan dan dirasai bagaikan sampah.

            Mentor, AF, Anugerah Juara Lagu, One In A Million, dan banyak lagi rancangan televisyen yang menghanyutkan umat Islam kini menjadi siaran kegemaran, bahkan lebih banyak program-program realiti seperti ini diperkenalkan. Mereka yang menyertai program-program ini pula, berpakaian yang pada mereka sopan padahal melanggar syariat ALLAH. Pelakon-pelakon yang kelihatan sopan dan baik di dalam drama-drama yang dilakonkan mereka, mendedahkan sebahagian besar tubuhnya ketika di pentas anugerah. Para penyanyi yang kebanyakannya wanita, tidak segan silu mendedahkan tubuh dan menghiburkan umat manusia dengan tarian yang mengasyikkan dan mengujakan.

            Akhirnya, remaja-remaja mengikuti jejak mereka ini. Bukankah wanita sepatutnya bertudung? Tapi mengapa tudung itu yang diketepikan? Sebagai pelajar di unversiti ini, aku tidak dapat lari daripada bersama dengan mereka yang seperti ini. Tidak perlu aku lihat mereka yang mengambil bidang lain, bidang aku pun sudah cukup. Pakaian mereka ketat, sendat dan padat.  Tudung mereka jarang sehingga menampakkan leher mereka. Lengan baju mereka itu pula hanyalah mencecah siku. Malah ada yang terus mendedahkan rambut mereka.

            "Ya ALLAH ! Sesungguhnya dosa bagi aku jika melihat semua itu. Namun aku tidak dapat mengelakkannya. Mereka mengetahui akan ketetapan-MU, namun mereka ingkar." Melangkanya aku ke dalam kuliah, membuatkan aku serba salah. Ingin aku tegur, namun aku masih tidak mempunyai kekuatan. Aku masih lemah. Ampunkanlah aku Ya ALLAH. Bersama mereka membuatkan aku sedar, ada antara mereka yang meninggalkan solat fardhu.. Ya ALLAH, aku lemah. Solat, sering mereka ambil mudah dan lewatkan untuk mendirikannya.

            Pergaulan kian bebas bagaikan tanpa batasan. Lelaki dan wanita berpegangan tangan seolah mereka telah diikat ikatan pernikahan, malah tanpa segan silu melakukan perbuatan yang terlaknat. Istilah "dating" menjadi sesuatu yang amat penting bagi mereka. Pertemuan merupakan perkara yang wajib mereka lalukan sekalipun itu perbuatan yang berdosa. Bersiar-siar di tepi pantai, hingga solat di abai dan ditinggalkan. Cinta sesama insan mengatasi cinta kepada PENCIPTA.

            "Sebelum mata terlena,"
            "Dengar;aha rintihan hati ini,"
            "Tuhan beratnya dosaku..." bait-bait lagu ini terus kedengaran.

            Benar, telah banyak dosaku. Seringkali aku melambatkan solatku sedangkan aku tahu kesalahan itu. "YA ALLAH! Ampunkanlah aku. Ampunkanlah." Sesungguhnya aku tak daya aku pikul sendirian. Hanyalah rahmat dan kasih sayang-MU yang dapat meringankan beban yang mencengkam jiwa dan ragaku ini.

            Air mataku mengalir. Mengenangkan dosaku, aku sebak. Sering aku tinggalkan Al-Quran yang sepatutnya aku jadikan panduan hidup. Kesibukan duniawi telah menghanyutkan aku. Ku pejamkan mataku. Aku memikirkan, bagaimana dapat aku lalui titian sirat nanti? Mampukah aku lintasinya sepantas kilat, mampukah aku lintasinya tanpa aku terjatuh ke dalam neraka yang apinya panas membakar dan tidak akan terpadam, atau aku terus terjatuh dan membiarkan tubuhku di baham api?

            Sebelum mata ini terlena, aku ingin memohon keampunan kepada-MU. Dengarlah rintihan hatiku  ini. Tidak aku sanggup harungi seksa dan azab api neraka-MU yang panas membakar. Tidak aku ingin ENGKAU murka kepadaku. Ampunkanlah hamba-MU yang dipenuhi dosa ini. Sesungguhnya ENGKAU Maha Pengampun.

            Telah aku dengar keindahan syurga-MU. Telah aku dengar perkhabaran tentang nimat-nikamt yang KAU sediakan untuk hamba-MU yang soleh di sana. Haruman Firdaus yang tidak dapat aku bayangkan, dan kesenangan-kesenangan yang tidak dapat manusia di bumi ini berikan kepadaku. Aku rindui untuk melihat semua itu. Ingin aku lihat syurga-MU. Ya ALLAH, sinarilah diriku dengan cahaya ketaqwaan kepada-MU, siramilah aku dengan limpahan hidayah-MU, hujanilah aku dengan rahmat-MU, dan hadiahkanlah aku cinta-MU.

            Ya ALLAH, sebelum mata ku terlena, selimutilah diriku dengan sutera kasih sayang-MU agar lena nanti ku mimpukan syurga Firdausi yang indah. Agar dapat aku bersiar-siar di sana dengan tenang. Agar dapat aku mensyukuri nikmat-MU yang menggunung tinggi. Agar tatkala aku terjaga dari lenaku, dapat lagi aku rasai betapa harumnya wangian syurga-MU dan menjadi hamba yang patuh kepada-MU.

            Tuhan, beratnya dosaku. Tak daya aku pikul sendiri. Sesungguhnya aku masih lagi terkapai-kapai menncari limpahan hidayah-MU. Hulurkanlah maghfirah-MU agar terlerai segala kesangsian dalam hati ku ini, hanya sekadar air mata yang membasahi pipi, tidak mampu membersihkan dosa ku yang seluas langit-MU.

            Ya ALLAH, sebelum mata ini terlena dibuai mimpi yang tak pasti, sucikanlah hatiku dari dosa noda yang telah tebal membaluti hati ini. Bersihkanlah aku dari bisikan syaitan yang selama ini dekat menghasut diri dan mendesak nafsu mengawal diriku. Ya ALLAH, kurniakanlah aku ridu kepada-MU, agar sentiasa aku mengingati-MU. Agar tidak aku tersungkur ke lembah kegelapan. Suluhlah aku dengan petunjuk-MU agar aku sentiasa di jalan-MU. Cerminkalah diriku dengan sifat dan akhlak yang ENGKAU redhai. Tutupkanlah pandangan dan penglihatanku dari melihat perkara yang KAU mungkari. Tutuplah pendengaranku dari mendengar perkara-perkara yang mengalpakan.

            Ya ALLAH, jadikanlah hamba-MU ini sentiasa sujud di sepertiga malam. Agar dapat aku meraih redha-MU. Agar dapat aku mohon ampunan atas segala dosa-doasaku. Agar dapat aku peroleh rahmat-MU. Agar dapat aku menadah tanganku memohon kekuatan dalam melawan nafsu dan syaitan. Afar dapat aku merasai ketenangan yang abadi.

            Ya ALLAH ! Lepaskanlah aku dari bebanan yang selama ini telah menyeksa aku.

No Response to "SEBELUM MATA TERLENA"

Post a Comment